Asset 12 Asset 10 Asset 11 autodesk_icon_font_1_18_17_start_over-01

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

Czas na projektowanie z AutoCAD: Wyjątkowy sklep Watches of Switzerland

Wejście do flagowego sklepu Watches of Switzerland przy Regent Street w Londynie. Obraz dzięki CallisonRTKL.

Wyobraź sobie, że zamierzasz kupić zegarek za 50 000 dolarów. Na pewno będziesz oczekiwać niezwykle luksusowych warunków w sklepie i niezrównanej obsługi.

Zapewnienie takich warunków przyjęto za cel podczas projektowania reprezentacyjnego, flagowego sklepu Watches of Switzerland przy londyńskiej Regent Street. Firma Aurum, właściciel marki Watches of Switzerland i innych brytyjskich marek jubilerskich, zleciła firmie CallisonRTKL zaprojektowanie jednego z największych na świecie sklepów z zegarkami, który odzwierciedlałby jakość marki i sprzedawanych produktów.

CallisonRTKL to globalna firma architektoniczna i projektowa posiadająca 19 biur na całym świecie. W tym przypadku szczególnym wyzwaniem było zaprojektowanie jednego obiektu obsługującego bardzo zróżnicowanych klientów o odmiennych upodobaniach zakupowych. Według Toma Pulka, starszego partnera i wiceprezesa CallisonRTKL pracującego w nowojorskim biurze firmy oraz głównego projektanta sklepu Watches of Switzerland, klienci mają różne oczekiwania i potrzeby.


Tom Pulk,starszy partner, wiceprezes CallisonRTKL i główny projektant sklepu Watches of Switzerland.Obraz dzięki CallisonRTKL.

Niektórzy wolą w spokoju samodzielnie wyszukiwać i przeglądać produkty. Dużą część kupujących stanowią też turyści, którzy mają niewiele czasu na zakupy, bo zazwyczaj udają się w dalszą podróż. Z kolei jeszcze inni oczekują wygodnych foteli i dłuższej rozmowy ze sprzedawcą, który szczegółowo przedstawi swoje rekomendacje.

„Zaczęliśmy analizować różne pojmowanie luksusu przez różnych klientów” — mówi Tom Pulk. „Różnice w robieniu zakupów to kwestia kulturowa. Poważnym wyzwaniem było zaprojektowanie jednego sklepu, którego układ byłby zrozumiały dla wszystkich klientów, a jednocześnie umożliwiał zapewnienie dyskretnej obsługi”.

Górne piętro flagowego sklepu Watches of Switzerland. Obraz dzięki CallisonRTKL.

Trzy sklepy za jednymi drzwiami

W CallisonRTKL zastosowano podejście, które pozwoliło pogodzić zróżnicowane oczekiwania klientów. Wybrano trzypoziomowy lokal na Regent Street o powierzchni 1500 metrów kwadratowych. Każde piętro ma inny profil, jak w domu towarowym.

„Tworząc projekt, wybraliśmy koncepcję trzech sklepów za jednymi drzwiami” — mówi Tom Pulk. „Kondygnacja piwniczna, nazwana Calibre Room, to strefa szybkich zakupów dla klientów, którzy wchodzą z ulicy i chcą kupić kilka zegarków w krótkim czasie. Na parterze mamy strefę dla klientów bardziej wymagających, którzy lubią chodzić do butików i oglądać produkty. Z kolei piętro to kondygnacja bardziej nastrojowa, zaprojektowana z myślą o najdłuższych zakupach. Prowadzi do niej prywatna winda. Jest tu strefa wypoczynkowa, która uprzyjemni klientom nawet kilkugodzinny pobyt”.

Istotną częścią projektu były też elementy techniczne — od oświetlenia po wielki ekran dotykowy na ścianie. Interaktywna ściana umożliwia nawet 20 klientom naraz wyszukiwanie produktów, przeglądanie historii marki i wykonywanie innych czynności związanych z produktami. Projektanci z CallisonRTKL zadbali też o wszechstronność przestrzeni salonu głównego. Jeśli jedna marka chce wykorzystać tę przestrzeń na prywatne przyjęcie lub inną imprezę, można zasłonić nazwy innych producentów dużymi, opuszczanymi roletami.

Choć atmosfera luksusu i nowoczesności przenika cały sklep, zapewnienie sprawnej obsługi miało od początku pierwszorzędne znaczenie. W tym celu stworzono sieć ukrytych korytarzy na zapleczu i wzdłuż zewnętrznych ścian sklepu. Dzięki temu personel może dyskretnie zniknąć, a chwilę później powrócić bez konieczności ciągłego przechodzenia przez sklep i przeszkadzania klientom.

„To niemal magiczne — pracownik zjawia się nie wiadomo skąd i wręcza kieliszek szampana” — mówi Tom Pulk. „Albo klient z piętra prosi o konkretny produkt i otrzymuje go w kilka minut. Winda serwisowa w tylnym korytarzu łączy wszystkie trzy kondygnacje, umożliwiając personelowi dyskretne przemieszczanie się. Wszystko trochę przypomina teatr. Cały zgiełk i chaos jest ukryty za kulisami”.

Widok okrągłej windy i okalającej klatki schodowej w sklepie Watches of Switzerland store.Obraz dzięki CallisonRTKL.

AutoCAD i okrągła winda

Koncepcja trzech sklepów za jednym drzwiami wymagała elementów spajających całość, które prowadziłyby klientów po obiekcie. W CallisonRTKL wybrano innowacyjną koncepcję punktu komunikacyjnego, tworząc rozwiązanie zarazem przejrzyste i estetyczne.

„Powiązaliśmy wszystkie przestrzenie okrągłą windą i schodami, nawiązując do ruchów mechanizmów zegarowych” — mówi Tom Pulk. „Załóżmy, że wchodzimy na parter i kierujemy się na dół. Wokół windy zawijają się schody, które od razu prowadzą klienta na odpowiednie piętro. Inni klienci mogą udać się na piętro, korzystając z prywatnej windy lub z windy okrągłej. Cały czas trwa coś w rodzaju tańca, a wszystkie te ruchy bardzo przypominają mechanizm zegarka”.

CallisonRTKL pracuje na platformie AutoCAD, co było szczególnie istotne podczas projektowania windy.

„Wszystkie rysunki tworzymy w programie AutoCAD, gdzie mamy ustawione wszystkie standardy — od detalowania po grubości linii i rozmiary stron” — mówi Tom Pulk. „To integralna część naszej działalności. AutoCAD pozwala nam zorganizować wszystkie procesy łączenia rysunków w projekty i komunikowania się z doradcami”.


Projekt windy i klatki schodowej sklepu Watches of Switzerland stworzony w AutoCAD.Obraz dzięki CallisonRTKL.

„Producent windy, którą zaprojektowaliśmy do sklepu Watches of Switzerland, również korzysta z programu AutoCAD. Dzięki temu nasza współpraca odbywała się płynnie i bez ograniczeń — mogliśmy sprawnie wymieniać się rysunkami i określać własne zasady udostępniania plików”.


Okrągła winda i klatka schodowa na parterze sklepu Watches of Switzerland store. Obraz dzięki CallisonRTKL.

Sklep reprezentacyjny i inne projekty

Od czasu otwarcia reprezentacyjnego sklepu Watches of Switzerland w 2014 r. firma otworzyła już wiele innych punktów sprzedaży inspirowanych rozwiązaniami ze sklepu flagowego.

„Nowe sklepy na lotniskach bardzo przypominają Calibre Room ze sklepu przy Regent Street, niektóre punkty w centrach handlowych są wzorowane na przestrzeni parteru, a sklepy w ekskluzywnych dzielnicach są tworzone z myślą o najwyższym segmencie rynku, podobnie jak piętro w sklepie centralnym” — mówi Tom Pulk. „Chyba właśnie to było najbardziej niezwykłe w naszym projekcie z Regent Street. Był tak duży, że mieliśmy możliwość zastanowienia się nad oczekiwaniami i potrzebami różnych grup klientów, a teraz możemy z niego wybierać poszczególne aspekty i wprowadzać je na rynek jako samodzielne elementy”.

Autodesk, the Autodesk logo, AutoCAD and TrustedDWG are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.