home login search menu close-circle arrow-dropdown-up arrow-dropdown arrow-down arrow-up close hide show info jump-link play tip external fullscreen share view arrow-cta arrow-button button-dropdown button-download facebook youtube twitter tumblr pinterest instagram googleplus linkedin email blog lock pencil alert download check comments image-carousel-arrow-right show-thick image-carousel-arrow-left user-profile file-upload-drag return cta-go-arrow-circle circle circle-o circle-o-thin square square-o square-o-thin triangle triangle-o triangle-o-thin square-rounded square-rounded-o square-rounded-o-thin cta-go-arrow alert-exclamation close-thick hide-thick education-students globe-international cloud sign-in sign-out target-audience class-materials filter description key-learning pdf-file ppt-file zip-file plus-thick three-circle-triangle transcript-outline

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

ROZBUDOWA

KANAŁU PANAMSKIEGO

Kanał Panamski bywa nazywany jednym z siedmiu cudów nowożytnego świata. Po stu latach od momentu otwarcia kanał pozostaje newralgiczną drogą wodną skracającą globalne szlaki handlowe, ale jego infrastruktura jest już zbyt ciasna dla niemal połowy współczesnych statków handlowych.

Sytuacja zmieni się w tym roku dzięki nowemu projektowi opracowanemu przez MWH Global.

Udostępnij:

Odtwórz ponownie

Materiał wideo wykorzystany za zgodą firmy Radiant Features

 

 

PRAWDZIWIE
MONUMENTALNE
PRZEDSIĘWZIĘCIE

 

W 2009 r. firma inżynieryjna MWH Global przystąpiła do projektowania jednej z największych i najambitniejszych inwestycji budowlanych na świecie, jaką jest rozbudowa Kanału Panamskiego.

Nowy projekt pozwoli niemal potroić tonaż przepływających kanałem statków, co stanowi olbrzymi skok jakościowy. Gigantyczne przedsięwzięcie, którego zakończenie zaplanowano na ten rok, pochłonie łącznie 6 mld USD. Ilość stali zużytej do jego realizacji wystarczyłaby do wzniesienia 26 wież Eiffla, a ilość betonu (190 tys. ton) — do wybudowania wszystkich wieżowców w centrum dużego miasta.

CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA

 

CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA

Co to jest Kanał Panamski?

Droga wodna o długości 77 kilometrów, która łączy Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym.

Dlaczego wybudowano Kanał Panamski?

Aby umożliwić szybki, tani i bezpieczny transport towarów między wschodnim i zachodnim wybrzeżem Ameryki Północnej.

Kto wybudował Kanał Panamski?

Po początkowych próbach podjętych przez Francję pod koniec XIX w. do budowy przystąpiły Stany Zjednoczone. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w latach 1904–1914.

 

1,8 MLD USD

KWOTA OPŁAT POBIERANYCH KAŻDEGO ROKU

 

140

LICZBA OBSŁUGIWANYCH SZLAKÓW HANDLOWYCH

 

PONAD 1 MLN

LICZBA STATKÓW, KTÓRE PRZEPŁYNĘŁY KANAŁEM OD MOMENTU OTWARCIA

 

8–10 GODZIN

CZAS POTRZEBNY NA PRZEPŁYNIĘCIE KANAŁU

WYZWANIE

Kanał Panamski wznosi się na wysokość 26 metrów nad poziomem morza, czyli około dziewięciu pięter.

Aby przepłynąć kanałem, statek wpływa do śluzy, którą można porównać do ogromnej windy dla jednostek pływających. Do śluzy wpompowuje się wodę ze sztucznego jeziora, co powoduje podniesienie statku na wymaganą wysokość. Następnie statek pokonuje środkowy odcinek kanału i dociera do systemu śluz na drugim końcu, gdzie jest ponownie opuszczany do poziomu morza.

Stworzenie infrastruktury pozwalającej podnosić współczesne statki, których długość przekracza 300 metrów, a zanurzenie 12 metrów, a następnie pilotować je przez całą długość kanału i opuszczać je z powrotem do oceanu w sposób bezpieczny dla otoczenia będzie dużym wyzwaniem inżynieryjnym i budowlanym. Firma MWH Global zdecydowała się podjąć to wyzwanie.

OCEAN SPOKOJNY

JEZIORO GATUN
26 m

OCEAN ATLANTYCKI

Zdjęcie wykorzystane za zgodą administracji Kanału Panamskiego (Panama Canal Authority)

INWESTYCJA

Rozbudowa dotychczasowych kanałów:
Poszerzenie o 21,3 m
Pogłębienie o 5,4 m
Przedłużenie o 121 m

 

Budowa nowego kanału z trzema nowymi śluzami na każdym końcu

 

Podniesienie maksymalnego poziomu lustra wody jeziora Gatun, które jest podstawowym źródłem wody dla śluz

Zdjęcie wykorzystane za zgodą administracji Kanału Panamskiego (Panama Canal Authority)
Zdjęcie wykorzystane za zgodą administracji Kanału Panamskiego (Panama Canal Authority)
WYŚCIG
Z RZECZYWISTOŚCIĄ

Ilu inżynierów potrzeba do przebudowania kanału? Ponad 400, a i tak każdy z nich pracuje pod dużą presją, aby nadążyć za tempem robót budowlanych.

Z uwagi na wielką skalę i krótki termin realizacji inwestycji konieczne było prowadzenie prac na kilku frontach jednocześnie. Roboty ziemne musiały rozpocząć się jeszcze przed ukończeniem prac projektowych. Korzystając z oprogramowania do projektowania obiektów inżynierii lądowej i wodnej oraz modelowania informacji o budynku (BIM), pracownicy firmy MWH Global opracowali mapę lokalizacji i przeprowadzili newralgiczne procedury wykrywania kolizji. Pozwoliło to uniknąć późniejszych poprawek, a w rezultacie — zaoszczędzić tysiące godzin pracy i miliony dolarów.
 

INŻYNIERÓW REALIZUJĄCYCH INWESTYCJĘ

 

METRÓW SZEŚCIENNYCH WYDOBYTEGO GRUNTU

 

WYSOKOŚĆ KAŻDEJ ŚLUZY

 

GŁĘBOKOŚĆ KANAŁÓW

„Najtrudniejszym wyzwaniem było spełnienie surowych wymagań dotyczących jakości projektu. W końcu chodzi o Kanał Panamski. Nie mogliśmy sobie pozwolić na błędy, a czas uciekał”.

— Mike Newbery, kierownik projektu w firmie MWH Global

Illustration of boat in canal
Illustration of boat in canal

TROSKA OBEZPIECZNĄ PRZYSZŁOŚĆ

Czy tak ogromne przedsięwzięcie może być również minimalistyczne?

W tym przypadku nie było innego wyjścia. Jezioro Gatun, które zasila cały system śluz, jest również ważnym źródłem wody pitnej dla Panamy. W związku z tym, że kanał zużywa ogromną ilość słodkiej wody, firma MWH Global musiała znaleźć rozwiązanie, które umożliwiłoby poszerzenie przejścia — co wiąże się ze znacznym wzrostem zapotrzebowania na wodę — przy jednoczesnym zmniejszeniu jej zużycia.

Jak tego dokonano?

Zainstalowanie trzech nowych — największych na świecie — zbiorników wodnych umożliwi:

PONOWNE WYKORZYSTANIE 60% WODY UŻYWANEJ PRZEZ ŚLUZY
ZMNIEJSZENIE ZUŻYCIA WODY O 7% (CHOCIAŻ NOWE ŚLUZY SĄ O POŁOWĘ WIĘKSZE OD DOTYCHCZASOWYCH)
PODWOJENIE PRZEPUSTOWOŚCI KANAŁU PRZY JEDNOCZESNYM ZWIĘKSZENIU PONOWNEGO WYKORZYSTANIA WODY
Rozwiązanie to jest bardzo korzystne dla mieszkańców Panamy.

NOWE OBLICZE
TRANSPORTU MORSKIEGO

Otwarcie Kanału Panamskiego zmieniło oblicze światowego handlu. Teraz — dzięki firmie MWH Global — stanie się tak ponownie.

Rozbudowa Kanału Panamskiego to przedsięwzięcie o znaczeniu globalnym, które ma również konkretny wpływ na sytuację lokalną. Szacuje się, że gospodarka Panamy zanotuje do 2025 r. ośmiokrotny wzrost. Skutki zmian będą również odczuwalne w innych częściach świata.

Większe statki potrzebują większych portów, a większa ilość towarów oznacza więcej miejsc pracy. Koszty transportu morskiego w skali globalnej ulegną obniżeniu, wzrośnie natomiast ilość przewożonych produktów, zboża i surowców naturalnych.

Inteligentne połączenie rozwiązań projektowych i technicznych oraz zakrojona na szeroką skalę współpraca międzynarodowych przedsiębiorstw i instytucji pozwalają budować lepszą przyszłość dla regionu i całego świata. Czy tak wygląda nowy porządek świata? To się jeszcze okaże, ale już teraz wiemy, jak będzie wyglądała przyszłość przemysłu i budownictwa.

 

Dodatkowe informacje na temat niektórych produktów wykorzystywanych przez MWH Global przy projektowaniu rozbudowy Kanału Panamskiego

 
 

Udostępnij: