Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

Oświetlenie klubu w Las Vegas zaprojektowane w AutoCAD

Architektura kinetyczna pozwala firmie Tait Towers przeobrazić klub w Las Vegas w dzieło sztuki.

Jest druga w nocy w Las Vegas. Już dawno temu trzeba było iść spać. Zamiast spać, jesteś w Omnii — nowym klubie o powierzchni niemal 7000 metrów kwadratowych, który otwarto w marcu 2015 r. w hotelu Caesars Palace. Nazwa świetnie pasuje do tego miejsca. Pochodzi od łacińskiego słowa omni, które oznacza „wszystko”, a tutaj „wszystko” jest możliwe. Klub stworzyła globalna firma zajmująca się klubami i restauracjami — Hakkasan Group — i można znaleźć tu naprawdę wszystko.

„Nie ma co się dziwić, że Justin Bieber świętował tu swoje dwudzieste pierwsze urodziny” — myślisz sobie, patrząc przez ramię paparazziego, i na chwilę zapominasz, że nie jesteś gwiazdą pop i nie organizujesz wystawnej imprezy urodzinowej. Jesteś tu w podróży służbowej. Albo na wieczorze panieńskim. Albo na męskim wypadzie z kumplami. Co by Cię tu nie przywiodło, czujesz, że przenosisz się gdzieś indziej. Zmieniasz się.

Gdy zaczyna się następna piosenka, już wiesz, dlaczego to czujesz.

„I’m gonna swing from the chandelier, from the chandelieeeeer” — śpiewa australijska piosenkarka Sia, a jej głos z podbitym basem roznosi się po klubie.

Podnosisz wzrok. Widzisz go — żyrandol.

Obraz za zgodą Tait Towers.

Unosząc się cztery piętra nad parkietem, skąpany w promieniach tęczowego światła, spoczywa w wysokiej na niemal 20 metrów kopule w suficie i składa się z ośmiu koncentrycznie ułożonych pierścieni wzbogaconych multimediami, w tym projekcjami wideo, teatralnymi efektami świetlnymi i ekranami LED. Stanowi przykład „architektury kinetycznej” — jego pierścienie unoszą się, opadają i nachylają w rytmie światła i muzyki niczym akrobaci cyrkowi. Żyrandol jest gwoździem programu Omnii.

„Żyrandol nie tylko podnosi się, opuszcza i emituje efekty stroboskopowe. Nagle wyrywa się z normalnej pozycji i zaczyna się przetaczać, składać. Ludzie są zachwyceni” — tłumaczy Tyler Kicera, starszy dyrektor ds. rozwoju w Tait Towers — firmie, która zaprojektowała i zbudowała żyrandol. „Naprawdę poszerza on gamę doznań gości klubu, ponieważ daje wrażenie zmienności. Goście czują, że nie przebywają w tym samym otoczeniu przez całą noc. Żyrandol nieustannie się zmienia, co zmienia też energię na parkiecie”.

Współpraca z Yields Innovation. Od momentu założenia w 1978 r. firma Tait Towers specjalizowała się w projektowaniu i budowaniu sprzętu produkcyjnego i scenicznego na wydarzenia na żywo, w tym na koncerty i do klubów. Żyrandol w Omnii powstał dzięki współpracy ze słynnym scenografem Williem Williamsem, który projektował scenografię m.in. dla U2, Davida Bowiego, R.E.M., The Rolling Stones i George'a Michaela.

Obraz za zgodą Tait Towers..

„Willie zaczął rozważać różne rozwiązania związane z wyświetlaniem wideo na suficie i zaprosił nas do współpracy” — mówi Adam Davis, dyrektor Tait Towers. „Długo prowadziliśmy badania przy użyciu oprogramowania Autodesk, aby jak najsprawniej uzyskać coś naprawdę zjawiskowego w tym klubie. Przebrnęliśmy przez około 25 kolejnych projektów, zanim uzyskaliśmy pożądany efekt”.

Williams wpadł na pomysł dynamicznego żyrandola składającego się z koncentrycznych pierścieni i przekazał Tait Towers swoje wstępne dwuwymiarowe szkice. Ta firma następnie wygenerowała modele 3D produktu końcowego przy użyciu programów Autodesk AutoCAD i Autodesk 3ds Max, co pozwoliło przetestować i sprawdzić wizję Williamsa. „Mogliśmy naprawdę szybko rozwinąć nasz pomysł i zacząć zastanawiać się, jak taka konstrukcja mogłaby działać i wyglądać” — mówi Kicera. „AutoCAD miał dla nas kluczowe znaczenie, bo sprawił, że nie zamknęliśmy się w wąskich granicach. Moim zdaniem, gdyby nie ten program, bardzo trudno byłoby nam rozwijać projekt w tak szybkim tempie, jak to miało miejsce”.

Obraz za zgodą Tait Towers.

Symulacje przygotowane w 3ds Max pozwoliły zaplanować odpowiednie właściwości fizyczne, tak by pierścienie się nie zderzały.

„3ds Max w nieocenionym stopniu pomógł nam zrozumieć, jak żyrandol będzie się zachowywać w rzeczywistości” — kontynuuje Kicera.

Cały proces zajął 22 000 godzin — jest to równoważne 2,5 roku — od pomysłu do zamówienia, lecz firma Tait Towers ukończyła go mniej więcej w rok. „Poszło nam dość szybko jak na standardy w świecie architektury” — opowiada Kicera. „Ponieważ jednak pracujemy w branży rozrywkowej, przyzwyczailiśmy się do krótkich terminów wykonania”.

Projekt w ruchu. Szybko nie znaczy łatwo. To największa instalacja tego typu zamontowana na stałe w klubie. Produkt końcowy waży niemal 6000 kilogramów i zawiera 20 152 pojedyncze, trójkolorowe piksele LED, niemal 700 metrów kabli, co odpowiada długości ponad 2 statków wycieczkowych, oraz 357 kryształów podwieszonych pod trzema wewnętrznymi pierścieniami żyrandola. Nic nie jest tu łatwe, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę uzyskany efekt.

Obraz za zgodą Tait Towers.

„Od efektu nie da się oderwać wzroku” — mówi Davis. „Możemy bardzo szybko opuścić cały sufit tuż nad głowy gości, co sprawia bardzo intymne wrażenie. Możemy też wykonać przeciwny ruch — sprawić, że cały sufit poszybuje w górę, dzięki czemu możemy uzyskać większy dynamizm na sali”.

System bazuje na zastrzeżonym oprogramowaniu, które opiera się na modelowaniu wideo, w ten sposób zapewniając bezpieczeństwo i reżyserując ruch żyrandola, sekwencje oświetlenia i treści wideo na ekranach LED.

W żyrandolu najbardziej fascynujące nie jest jednak to, co robi, czy jak działa. Fascynuje w nim to, co reprezentuje: nową erę, w której architektura nie jest już tylko wizualna, lecz również ruchoma.

„Architektura kinetyczna przejmuje statyczne obiekty i wprawia je w ruch. W ten sposób można stworzyć wyjątkowe wydarzenia, które radykalnie zmienią postrzeganie przestrzeni czy miejsca, a także pozytywnie wpłynąć na odwiedzających. Architektura kinetyczna przełamuje schematy i buduje momenty odkrywania i świadomości” — kończy Kicera. „Na architekturę kinetyczną budzi się popyt, a ten projekt, jak sądzę, stanowi pierwszy krok w udowadnianiu, co dziedzina ta ma do zaoferowania”.

Ten artykuł ukazał się po raz pierwszy na stronie Autodesk Redshift z inspiracjami dla projektantów, inżynierów, budowniczych i twórców.

Obraz za zgodą Tait Towers.

Zarejestruj się, aby otrzymywać najnowsze informacje i oferty

Zarejestruj się, aby otrzymywać oferty specjalne
i najnowsze wiadomości na swoją skrzynkę e-mail.

Zarejestruj się teraz
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami

Autodesk, the Autodesk logo, AutoCAD and TrustedDWG are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2017 Autodesk, Inc. Tüm hakları saklıdır.