• Polska

    Przekierowaliśmy Cię na równoważną stronę w lokalnej witrynie, na której znajdziesz obowiązujące w Twoim regionie ceny i promocje oraz opcje zakupu online.

    Stay on our U.S. site

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

BAM Ireland

Uczenie maszynowe pozwala konstruktorom poprawiać jakość konstrukcji oraz unikać niepotrzebnych kosztów i ryzyka

Przyszłość tworzenia

Udostępnij ten artykuł

Dzięki uprzejmości Royal BAM Group

Dzięki sztucznej inteligencji i modelowaniu informacji o budynku (BIM) budownictwo staje się inteligentniejsze, bezpieczniejsze i bardziej zrównoważone

Trudna sytuacja gospodarcza i apetyt na ciągłe doskonalenie zainspirowały firmę inżynieryjno-budowlaną BAM Ireland, spółkę operacyjną grupy Royal BAM Group, do rozpoczęcia transformacji technologicznej zmierzającej do zwiększenia skuteczności i wydajności. Lata później cyfrowa podróż BAM Ireland zaowocowała wdrożeniem modelowania informacji o budynku (BIM), sztucznej inteligencji w budownictwie i uczenia maszynowego. Połączenie tych elementów przekształciło szczegółowe dane konstrukcyjne w wymierne korzyści dla klientów, pracowników, środowiska, co pozwoliło uzyskać znaczną poprawę wyników finansowych.

Realizowany przez BAM projekt Brewery Quarter w Cork zakłada zachowanie istniejącego, XVII-wiecznego budynku Counting House (po lewej) przy jednoczesnej budowie nowego 400-pokojowego domu studenckiego w pobliżu. Dzięki uprzejmości Royal BAM Group.

Znajdowanie lepszych sposobów na budowę Irlandii

Irlandia obfituje w skarby architektury: od majestatycznych zamków i eleganckich budynków w stylu georgiańskim po innowacyjne, supernowoczesne biurowce. Oczywiście Irlandczycy wiedzą, jak budować. Czy w kulturze o tak głębokich tradycjach budowniczych dzisiejsi konstruktorzy mogą się jednak nauczyć nowych metod pracy?

BAM Ireland to żywy dowód na to, że mogą. Spółka została założona w 1958 roku jako Ascon Contractors, a w 2008 roku zmieniła nazwę na BAM Contractors. Powstała z holendersko-irlandzkiej spółki joint venture, która wybudowała irlandzki most Wexford Bridge, a dziś jest największym w kraju wykonawcą robót z zakresu inżynierii wodno-lądowej i robót publicznych. BAM Ireland ma również długą historię rozwoju w celu dopasowania się do nowych klientów, branż i typów projektów, a także długą historię wykorzystywania nowych technologii.

„W ciągu ostatnich sześciu lat mocno wkroczyliśmy w sferę budownictwa i znacznie przyspieszyliśmy wykorzystanie technologii” — mówi Michael Murphy, kierownik ds. operacji budownictwa cyfrowego. „Przede wszystkim zależy nam na skuteczniejszym działaniu, opracowywaniu lepszych projektów oraz na tworzeniu nowych rzeczy już dziś. To nasza mantra”.

Apetyt na innowacje

Spółka BAM Ireland rozpoczęła wdrażanie technologii na poważnie w 2013 roku. „Irlandia dopiero zaczynała wychodzić z dość trudnego czasu" — mówi Murphy. „Wychodziliśmy z poważnej recesji, a marże na projektach były niewiarygodnie niskie. Ciężko było zdobyć pracę. Ponosiliśmy także spore ryzyko w związku z naszymi projektami, więc organizacja aktywnie poszukiwała lepszych sposobów pracy i inteligentniejszych sposobów oddawania budynków do dyspozycji”.

W wykorzystaniu technologii spółka dostrzegła nie tylko krótkoterminowe korzyści, ale także długoterminowe możliwości. „Tym, co naprawdę wyróżnia nas w branży, jest to, że bardzo skupiamy się na cyklu rozwojowym” — mówi Murphy. „W BAM często zawiązujemy partnerstwa publiczno-prywatne (PPP), w których również zarządzamy aktywami przez okres do 25 lat”, przyjmując obowiązki operacyjne i konserwacyjne po zbudowaniu mienia publicznego. „Z tego powodu jesteśmy żywotnie zainteresowani wykorzystaniem nowej technologii w celu podniesienia wartości naszych projektów. To czyni nas prawdziwym centrum innowacji”.

Spółka BAM odnowiła i rozbudowała gmach sądu w Cork w ramach projektu PPP. Będzie również świadczyć usługi zarządzania obiektami przez 25 lat. Dzięki uprzejmości Royal BAM Group.
Simon Tritschler, specjalista ds. rozwoju technicznego w BAM Ireland, przegląda tablicę narzędzi programu BIM 360 Insight dla projektu Brewery Quarter spółki. Dzięki uprzejmości Royal BAM Group.

Problemy z procesem projektowania opartym na dokumentach papierowych

Na początku cyfrowej podróży przewodnim celem BAM Ireland była minimalizacja ryzyka projektowego i optymalizacja konstrukcji. „Odciążanie projektów z ryzyka przez tworzenie cyfrowych bliźniąt, dzięki którym możemy przeprowadzać próby generalne dla budynków w celu sprawdzenia każdego możliwego scenariusza ich zachowania i konsekwencji konstruowania ich w danej lokalizacji, naprawdę ma sens” — mówi Murphy.

Tworzenie symulacji optymalnej konstrukcji to było jednak za mało. Spółka BAM potrzebowała również monitorowania rzeczywistej budowy w całym swoim portfolio aktywnych projektów. Nie było to wykonalne przy ówczesnych procesach projektowych, w których zespoły gromadziły dane budynku w formie papierowej, przechowywały je w miejscach pracy w mnóstwie nieporęcznych teczek i folderów.

„Potrzebowaliśmy sposobu, aby móc przeglądać projekty i zobaczyć, gdzie są problemy” — mówi Simon Tritschler, specjalista ds. rozwoju technicznego, który porównuje ręczne procesy projektowe spółki do starej, niezorganizowanej stodoły. „To tak, jakby wszyscy przez lata upychali rzeczy w stodole. Po otwarciu drzwi wszystko po prostu wypadnie".

Cyfrowa transformacja zaczyna się od sprzątania

W pogoni za cyfrowymi procesami projektowymi spółka BAM Ireland zastosowała rozwiązanie BIM 360 (angielski), a pierwszym krokiem było cyfrowe sprzątanie. „Wysprzątaliśmy stodołę i ustawiliśmy wszystko na właściwym miejscu” — mówi Tritschler, którego zespół zauważył kilka sygnałów alarmowych przy importowaniu projektów do usługi BIM 360, w tym projektów z zagranicznymi adresami i dokumentacją wymagającą aktualizacji i uwagi.

Korzystając z modułu Insight w usłudze BIM 360 w celu uzyskania dostępu do raportów i tablic narzędzi, spółka odkryła źródło problemu. Nie były to nieprzewidywalne międzynarodowe projekty ani dokumentacja wymagająca uwagi, a raczej kierownicy projektów przeciwni cyfryzacji, którzy nie rejestrowali danych w sposób ustrukturyzowany. „To była wskazówka, że chociaż proces cyfrowy istniał, to nie został skutecznie wdrożony” — wyjaśnia Tritschler, który twierdzi, że spółka wykorzystała nowo odkrytą wiedzę do przyspieszenia cyfryzacji przez złożenie odpowiedzialności za proces cyfryzacji na barkach kierowników projektów.

Następnie, w stosownych przypadkach, spółka integruje dane przechwycone w usłudze BIM 360 z modelami w programach Revit i Navisworks. „Ma to na celu zaktualizowanie statusu konstrukcji w modelu i zintegrowanie metadanych aktywów z modelu i rzeczywistości” — mówi Tritschler. „Przesyłanie danych w ten sposób jest bezproblemowe”.

Kierownik budowy używa iPada do przechwytywania danych ze sprzętu na miejscu budowy domu studenckiego Brewery Quarter. Dzięki uprzejmości Royal BAM Group.
Tablica narzędzi Insight w rozwiązaniu BIM 360 dla projektu Brewery Quarter spółki BAM Ireland pokazuje analizę zagrożeń dotyczących jakości terenu i bezpieczeństwa przeprowadzaną przy użyciu funkcji Construction IQ. Dzięki uprzejmości Royal BAM Group.

Przekształcanie informacji w działanie

Aby osiągnąć kolejny poziom informacji o projekcie, spółka BAM Ireland zaczęła korzystać z funkcji Construction IQ, która stosuje algorytmy uczenia maszynowego do danych konstrukcyjnych w rozwiązaniu BIM 360 w celu automatycznej identyfikacji zagrożeń dotyczących jakości i bezpieczeństwa.

Funkcja ta działa następująco: zarządzający terenem używają iPhone'ów i iPadów do przeglądania list kontrolnych i rejestrowania w rozwiązaniu BIM 360 problemów w terenie. Construction IQ stosuje modele uczenia maszynowego do automatycznej analizy tych danych i przewidywania problemów wiążących się z największym ryzykiem. Priorytetowe problemy sygnalizowane są na tablicy narzędzi Insight w postaci łatwych do zrozumienia alertów wizualnych.

Na przykład jeden z projektów BAM zawierał wiele otwartych problemów, co jest typowe w przypadku trwającego projektu. Wiele problemów zidentyfikowanych podczas kontroli jakości stanowiły szczeliny połączeniowe okien, w których brakowało uszczelniacza hydroizolacyjnego. Funkcja Construction IQ prawidłowo sklasyfikowała te obserwacje jako ryzyko przenikania wody i podkreśliła je jako wysokie ryzyko. „Piękne w tym systemie jest to, że obejmuje wszystkie nasze projekty” — mówi Tritschler. „Uczy się tego, co uważamy za przyszłe ryzyko. Ważniejsze ryzyka zostaną przesunięte na wyższe pozycje na liście w celu podjęcia natychmiastowego działania, a te mniej ważne zostaną przesunięte w dół listy”.

Rozmach uczenia maszynowego

Cyfrowa podróż BAM Ireland obejmuje wiele kluczowych projektów, z których każdy posiłkował się poprzednim, tworząc ewolucyjny łańcuch narastającego postępu.

Pierwszy projekt, Schools Bundle 4 PPP, został ukończony w 2016 roku i obejmował projekt, budowę i ciągłą obsługę czterech szkół średnich w Irlandii. W kolejnym projekcie, Courts Bundle PPP, spółka BAM Ireland w 2018 roku przeprowadziła remont, rozbudowę i nową budowę siedmiu budynków sądów okręgowych, a dalej będzie zajmować się bieżącym zarządzaniem tymi obiektami. Aktualne projekty obejmują projekt domu studenckiego Brewery Quarter w Cork kończący się w sierpniu 2019 roku oraz projekt Boland's Quay w Dublinie — duży projekt przebudowy nabrzeża, który obejmuje nowy kampus technologiczno-biurowy i renowację zabytkowych budynków doku, a którego zakończenie planuje się na koniec 2019 roku. W każdym kolejnym projekcie coraz więcej osób przetwarzało coraz bardziej złożone informacje i zasoby na postać cyfrową w środowisku BIM 360, czego kulminacją było wdrożenie funkcji Insight i Construction IQ.

„Sami szkolimy się w procesach cyfrowych” — wyjaśnia Tritschler, mówiąc, że wiedza plemienna jest niezbędnym elementem zarządzania zmianą. „Zespoły pracujące nad szkołami zajęły się sądami, a następnie ci sami ludzie zabrali się za realizację projektu Brewery Quarter. To bardzo zwinne podejście, z każdym krokiem stajemy się coraz bardziej dojrzali”.

Budowa projektu Boland's Quay w dzielnicy doków w Dublinie obejmuje trzy nowe budynki biurowe i mieszkalne zaprojektowane w celu spełnienia standardów wydajności LEED Gold. Dzięki uprzejmości Royal BAM Group.
Projekt domu studenckiego w Brewery Quarter w Cork jest niemal całkowicie cyfrowy: każda lista kontrolna, błąd, zdjęcie, zasób i wymiana informacji rejestrowane są cyfrowo. Dzięki uprzejmości Royal BAM Group.

Większa widoczność prowadzi do skuteczniejszego podejmowania decyzji

Mimo wciąż wczesnego etapu transformacji technologicznej BAM Ireland już dostrzega wymierne korzyści płynące z cyfrowych procesów projektowych i korzystania z funkcji Construction IQ. „Liczba otwartych problemów znacznie spadła” — mówi Tritschler. „Problemy wcześniej niezauważane w systemie papierowym można teraz śledzić i rozwiązać, więc je zamykamy”. Spółka osiągnęła 20-procentową poprawę jakości i bezpieczeństwa na terenie oraz 25-procentowy wzrost czasu poświęcanego przez pracowników na kwestie związane z wysokim ryzykiem. Obie te wartości są skutkiem ulepszonego procesu decyzyjnego wynikającego ze zwiększonej widoczności problemów i zagrożeń. „Zdrowie i bezpieczeństwo są dla nas kluczowe” — dodaje Murphy. „Jeśli w BAM uda nam się umożliwić naszym pracownikom BHP spędzanie więcej czasu w terenie na ciągłym zwiększaniu bezpieczeństwa, to będzie to naprawdę duża sprawa”.

Projekt Brewery Quarter spółki BAM jest dla spółki kamieniem milowym, ponieważ jest w 95% cyfrowy. Dzięki temu jest nie tylko bardziej wydajny, ale także bardziej zrównoważony. „Wchodzimy do działu BHP w tym budynku i zamiast pokoju pełnego półek wypełnionych dokumentami mamy teraz tylko kilka teczek. Archiwizujemy tylko to, co zgodnie z prawem musi być przechowywane w wersji papierowej" — mówi Tritschler. „Wszystko inne jest w wersji cyfrowej”.

Wykorzystanie danych w całym cyklu życia projektu

Korzyści osiągnięte przez BAM dzięki cyfrowym procesom projektowym zostaną jeszcze bardziej wzmocnione w trakcie przyszłych projektów, ponieważ funkcja Construction IQ kontynuuje analizowanie danych spółki. Tritschler przewiduje, że im więcej informacji będą przetwarzać algorytmy uczenia maszynowego, tym bardziej staną się zaawansowane, w rezultacie udostępniając spółce więcej informacji i umożliwiając podejmowanie jeszcze lepszych decyzji.

Ostatecznie dane i decyzje mogą nawet obejmować cały cykl życia projektu — na przykład zastosowanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do danych konserwacyjnych może pomóc spółce BAM Ireland w projektowaniu budynków z myślą o długoterminowym zarządzaniu obiektami — lub może nawet całą grupę Royal BAM Group.

„Docelowo chcemy wykorzystać te funkcje do standaryzacji procesów w całej grupie BAM Group, tak aby ktoś jadący z Irlandii do Anglii, do Dubaju czy na Antarktydę korzystał z tych samych procesów, a my żebyśmy mogli monitorować skuteczność tych procesów” — wyjaśnia Tritschler. „Wykorzystamy uczenie maszynowe, aby zrozumieć, co i jak robimy oraz w jaki sposób możemy to robić lepiej. To nasze marzenie”.

Powiązane produkty