Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Za cel przyjęto systematyczne wprowadzanie technologii BIM do projektu oraz analizowanie korzyści i wyzwań poprzez planowanie, wykonywanie i kontrolowanie zadań związanych z procesami BIM. Zaplanowano między innymi następujące działania:
Projekt wyróżnia się wyjątkową złożonością, gdyż jego zakres obejmuje tunel, autostradę, kilka mniejszych dróg, trzy mosty, struktury nośne, budynki wjazdowe, obiekty techniczne, obszary odprowadzania urobku itd. Prace dodatkowo komplikuje złożona sieć podmiotów, gdyż w procesie projektowania BIM uczestniczy obecnie dwóch klientów, jedna firma nadzorująca i 10 firm projektowych. Uwzględniając dodatkowo fakt używania w sumie pięciu różnych narzędzi projektowych BIM, podjęto decyzję o maksymalnym wykorzystaniu potencjału otwartego podejścia BIM.
W obrębie każdej dyscypliny stosowane jest zamknięte podejście BIM pozwalające uzyskać maksymalną wydajność procesu projektowania. W celu zwiększenia zgodności operacyjnej i zapewnienia wysokiej jakości dostarczanych danych BIM tworzona jest według istniejących standardów IFC osobna struktura danych dotyczących drążenia tunelu, która znajdzie zastosowanie w zaawansowanych procesach BIM, takich jako modelowanie 4D i 5D, CAFM itp.
Wykorzystanie programu Revit w połączeniu ze skryptami Dynamo i specjalnymi dodatkami pozwala obsłużyć specyficzne wymagania modelowania długiej i skomplikowanej konstrukcji, jaką jest tunel. Bardzo zwiększa to wydajność projektowania długich segmentów wzdłużnych i ich detali.
Kolejne wyzwanie stanowi wymiana modeli 4D i 5D między różnymi pakietami oprogramowania używanymi przez projektantów, nadzór budowlany i przyszłych wykonawców. W tym przypadku niezbędne są niestandardowe rozwiązania do zapewnienia zgodności operacyjnej, które będą używane również w przyszłości.
Zespół usprawnił ogólny proces rozwojowy projektu poprzez uwzględnienie specyficznych potrzeb klientów, takich jak użyteczność informacji projektowych w fazie operacyjnej, przejrzystość procesów inwestycyjnych, rozszerzona kontrola nad projektem itd. Analiza wymagań pozwoliła lepiej zaplanować ogólny rozwój projektu i została udokumentowana w całościowym planie realizacji BIM.
Już na wczesnych etapach projektowania narzędzia BIM umożliwiły wizualizowanie projektu i komunikowanie go wszystkim uczestnikom prac. Po raz pierwszy udało się uwzględnić w jednym modelu wszystkie planowane obiekty techniczne i infrastrukturalne wraz z danymi geologicznymi. Było to możliwe pomimo stosowania w istniejących danych trzech różnych układów współrzędnych: krajowych układów współrzędnych Austrii i Słowenii oraz lokalnego układu projektowego. Na tym etapie przygotowano przedmiar materiałów i wstępny kosztorys (modele 4D i 5D), co pozwoliło lepiej zrozumieć całokształt prac.
Nieustające sprawdzanie jakości poprzez identyfikowanie niespójności między modelami częściowymi oraz kontrolowane weryfikowanie, komunikowanie i implementowanie wszelkich zmian projektowych pozwoliło zwiększać spójność dokumentacji projektowej. Wykorzystanie modeli strukturalnych przy detalowaniu zbrojeń przełożyło się na szybszą pracę dzięki możliwości równoległej pracy kilku projektantów zajmujących się modelowaniem wzmocnień na tych samych modelach.
Oprogramowanie Autodesk Navisworks Manage posłużyło do scalenia wszystkich modeli częściowych korzystających z trzech różnych układów współrzędnych. Poszczególne elementy prac powiązano z harmonogramem utworzonym w programie Microsoft Project, tworząc szczegółowy model 4D umożliwiający analizowanie i optymalizowanie kolejności wykonywania prac. Wizualna prezentacja harmonogramu bardzo ułatwiła zespołowi projektowemu przekazywanie sugestii dotyczących usprawnień.
Na podstawie tego samego harmonogramu w połączeniu z modelami częściowymi opracowano w oprogramowaniu RIB iTWO model 5D do analiz kosztorysów. Na podstawie modelu geologicznego 3D w połączeniu z modelami tunelu w programie Revit wykonano analizy numeryczne 3D dla potrzeb drążenia i odpowiedniego podparcia tunelu. Zespół projektowy opracował własny kod programu umożliwiający bezpośrednią wymianę danych między modelem geologicznym i numerycznym.
Współpraca wewnętrzna - zamknięte procesy BIM: zespoły używające programu Revit jako narzędzia projektowego korzystają wewnętrznie z serwera Revit. Zintegrowanie komunikacji i udostępnianie centralnego modelu usprawnia koordynację wewnętrzną i przyspiesza rozwój modelu, ponieważ wielu projektantów może równolegle pracować na tych samych modelach. Współpraca interdyscyplinarna - otwarte procesy BIM: do udostępniania modeli zespołom z różnych dyscyplin stosowane są standardy IFC i BCF. Wynika to stąd, że w pracach nad projektem bierze obecnie udział 10 biur projektowych korzystających z kilku różnych narzędzi (Revit, Civil 3D, Allplan, ArchiCAD, Urbano). Wspólne środowisko danych (ownCloud i BIM Collab) umożliwia wymianę plików między zespołami z różnych dyscyplin oraz łączenie i synchronizowanie modeli referencyjnych IFC i plików BCF w różnych narzędziach projektowych, modelach koordynujących oraz modelach 4D i 5D. Również wszystkie inne dokumenty (rysunki, raporty itp.) są wymieniane i przechowywane na tej samej platformie.
Wykorzystanie lidarów do skanowania istniejących części tunelu pozwoliło nam przeanalizować wymagania względem przyszłych prac ziemnych, zmian profilowania i podsadzania. W innych zastosowaniach surowe dane ze skanów lidarowych posłużyły do wygenerowania dokładnych modeli powierzchni. Dla lepszego zrozumienia warunków geologicznych zastosowane zostały w tunelu techniki rzeczywistości rozszerzonej.
Wykorzystanie modeli w rzeczywistości wirtualnej wspomogło skuteczną komunikację z kilkoma kluczowymi partnerami. Dzięki stabilnemu rozwiązaniu chmurowemu dane projektu są wygodnie dostępne z dowolnego miejsca, w którym da się zapewnić dostatecznie szybki transfer danych. Podczas prac ziemnych w pierwszej fazie budowy model będzie na bieżąco aktualizowany, co pozwoli zebrać w jednym modelu wszystkie dane terenowe, jakie mogą być potrzebne w przyszłości.
Poza tradycyjnymi materiałami projektowymi, a więc rysunkami, raportami technicznymi itp., pakiety odbioru obejmują również następujące materiały BIM:
Faza projektowania
Faza budowy
Wdrożenie planu realizacji BIM pozwoliło spełnić jedno z głównych wymagań względem procesu modelowania i materiałów przedstawianych do odbioru, a mianowicie spójne definiowanie poziomu szczegółowości (LoD) i poziomu informacji (LoI). Klasyfikację elementów tunelu i tabele atrybutów opracowano we współpracy z klientem (działem nadzoru i działem FM) i wdrożono w modelach z wykorzystaniem specjalnie opracowanego na potrzeby projektu zestawu właściwości IFC. Tabele atrybutów będą dalej rozwijane w toku prac nad projektem i zostaną dołączone do modeli.