Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Kanał Panamski bywa nazywany jednym z siedmiu cudów nowożytnego świata. Po stu latach od momentu otwarcia kanał pozostaje newralgiczną drogą wodną skracającą globalne szlaki handlowe, ale jego infrastruktura jest już zbyt ciasna dla niemal połowy współczesnych statków handlowych.
Sytuacja zmieni się w tym roku dzięki nowemu projektowi opracowanemu przez MWH Global.
PRAWDZIWIE
MONUMENTALNE
PRZEDSIĘWZIĘCIE
W 2009 r. firma inżynieryjna MWH Global przystąpiła do projektowania jednej z największych i najambitniejszych inwestycji budowlanych na świecie, jaką jest rozbudowa Kanału Panamskiego.
Nowy projekt pozwoli niemal potroić tonaż przepływających kanałem statków, co stanowi olbrzymi skok jakościowy. Gigantyczne przedsięwzięcie, którego zakończenie zaplanowano na ten rok, pochłonie łącznie 6 mld USD. Ilość stali zużytej do jego realizacji wystarczyłaby do wzniesienia 26 wież Eiffla, a ilość betonu (190 tys. ton) — do wybudowania wszystkich wieżowców w centrum dużego miasta.
CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA
Co to jest Kanał Panamski?
Droga wodna o długości 77 kilometrów, która łączy Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym.
Dlaczego wybudowano Kanał Panamski?
Aby umożliwić szybki, tani i bezpieczny transport towarów między wschodnim i zachodnim wybrzeżem Ameryki Północnej.
Kto wybudował Kanał Panamski?
Po początkowych próbach podjętych przez Francję pod koniec XIX w. do budowy przystąpiły Stany Zjednoczone. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w latach 1904–1914.
1,8 MLD USD
KWOTA OPŁAT POBIERANYCH KAŻDEGO ROKU
140
LICZBA OBSŁUGIWANYCH SZLAKÓW HANDLOWYCH
PONAD 1 MLN
LICZBA STATKÓW, KTÓRE PRZEPŁYNĘŁY KANAŁEM OD MOMENTU OTWARCIA
8–10 GODZIN
CZAS POTRZEBNY NA PRZEPŁYNIĘCIE KANAŁU
WYZWANIE
Kanał Panamski wznosi się na wysokość 26 metrów nad poziomem morza, czyli około dziewięciu pięter.
Aby przepłynąć kanałem, statek wpływa do śluzy, którą można porównać do ogromnej windy dla jednostek pływających. Do śluzy wpompowuje się wodę ze sztucznego jeziora, co powoduje podniesienie statku na wymaganą wysokość. Następnie statek pokonuje środkowy odcinek kanału i dociera do systemu śluz na drugim końcu, gdzie jest ponownie opuszczany do poziomu morza.
Stworzenie infrastruktury pozwalającej podnosić współczesne statki, których długość przekracza 300 metrów, a zanurzenie 12 metrów, a następnie pilotować je przez całą długość kanału i opuszczać je z powrotem do oceanu w sposób bezpieczny dla otoczenia będzie dużym wyzwaniem inżynieryjnym i budowlanym. Firma MWH Global zdecydowała się podjąć to wyzwanie.
OCEAN SPOKOJNY
JEZIORO GATUN
26 m
OCEAN ATLANTYCKI
INWESTYCJA
Rozbudowa dotychczasowych kanałów:
Poszerzenie o 21,3 m
Pogłębienie o 5,4 m
Przedłużenie o 121 m
Budowa nowego kanału z trzema nowymi śluzami na każdym końcu
Podniesienie maksymalnego poziomu lustra wody jeziora Gatun, które jest podstawowym źródłem wody dla śluz
Ilu inżynierów potrzeba do przebudowania kanału? Ponad 400, a i tak każdy z nich pracuje pod dużą presją, aby nadążyć za tempem robót budowlanych.
PONAD 400
INŻYNIERÓW REALIZUJĄCYCH INWESTYCJĘ
99 MLN
METRÓW SZEŚCIENNYCH WYDOBYTEGO GRUNTU
8–10 PIĘTER
WYSOKOŚĆ KAŻDEJ ŚLUZY
18 METRÓW
GŁĘBOKOŚĆ KANAŁÓW
„Najtrudniejszym wyzwaniem było spełnienie surowych wymagań dotyczących jakości projektu. W końcu chodzi o Kanał Panamski. Nie mogliśmy sobie pozwolić na błędy, a czas uciekał”.
— Mike Newbery, kierownik projektu w firmie MWH Global
TROSKA OBEZPIECZNĄ PRZYSZŁOŚĆ
Czy tak ogromne przedsięwzięcie może być również minimalistyczne?
W tym przypadku nie było innego wyjścia. Jezioro Gatun, które zasila cały system śluz, jest również ważnym źródłem wody pitnej dla Panamy. W związku z tym, że kanał zużywa ogromną ilość słodkiej wody, firma MWH Global musiała znaleźć rozwiązanie, które umożliwiłoby poszerzenie przejścia — co wiąże się ze znacznym wzrostem zapotrzebowania na wodę — przy jednoczesnym zmniejszeniu jej zużycia.
Jak tego dokonano?
Zainstalowanie trzech nowych — największych na świecie — zbiorników wodnych umożliwi:
NOWE OBLICZE
TRANSPORTU MORSKIEGO
Otwarcie Kanału Panamskiego zmieniło oblicze światowego handlu. Teraz — dzięki firmie MWH Global — stanie się tak ponownie.