Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Jednym z najpoważniejszych wyzwań była konieczność osadzenia głównej konstrukcji nośnej w słabej warstwie geologicznej, a przy tym uwzględnienia dużego zróżnicowania geologicznego terenu i wymogów dużej odporności sejsmicznej. Zespoły projektowe musiały też współpracować z władzami nie jednego, lecz trzech regionów: prowincji Guangdong, Hongkongu i Makau. Ostatnim wyzwaniem były ambitne terminy realizacji. Przezwyciężenie wszystkich tych trudności wymagało zapewnienia na wszystkich etapach projektu komunikacji i koordynacji obejmującej różne dyscypliny i platformy oraz wielu uczestników.
Model BIM wszystkich mostów, tuneli i sztucznych wysp wykonano w programie Revit. Projekt stanowi doskonały przykład skutecznego użycia programu Revit przy projektowaniu infrastruktury. Wykorzystanie technologii parametryzacji pozwoliło rozwiązać problemy techniczne z wyznaczaniem krzywizn poziomych i pionowych w skomplikowanych konstrukcjach mostów. Całość może posłużyć za model stosowania technologii BIM do projektowania mostów i dróg.
Rozszerzenie procesów BIM z etapów projektowania i budowy na fazy eksploatacji i konserwacji było rozwiązaniem przełomowym, które może stanowić wzór stosowania metod BIM przy eksploatacji i konserwacji również w innych obszarach infrastruktury. Skuteczna realizacja projektu mostu Hongkong-Zhuhai-Makau dowodzi, że stosowany w rozwiązaniach Autodesk lekki format danych z powodzeniem sprawdza się nawet w dużych i skomplikowanych przedsięwzięciach inżynieryjnych. Z kolei możliwość adaptacji do dalszych etapów prac pokazuje, że dane i systemy stosowane w rozwiązaniach BIM musi cechować otwartość, wszechstronność i elastyczność.
Rozwiązania BIM stosowano w całym cyklu rozwojowym projektu, zarówno w fazach wspólnego projektowania i budowania, jak i na etapie eksploatacji i konserwacji.
Szczegółowe symulowanie różnych alternatyw projektowych pozwoliło usprawnić planowanie. Przykładowo podwieszane lampy sygnalizacyjne przy bramkach poboru opłat i inne formy sygnalizacji były widoczne i omawiane już na wczesnym etapie prac projektowych, dzięki czemu możliwe było wczesne podejmowanie decyzji nawet dotyczących takich detali.
Szczegółowe procesy projektowe w połączeniu ze współpracą interdyscyplinarną pozwoliły ulepszać projekt na wszystkich jego etapach, aż do fazy budowy. Przykładowo w oryginalnym projekcie przewidziano bardzo gęsty układ rur w przepompowni wód deszczowych, którego zastosowanie bardzo ograniczyłoby przestrzeń niezbędną do bezpiecznej ewakuacji i prowadzenia kabli. Dzięki narzędziom BIM możliwe było zwizualizowanie i omówienie relacji przestrzennych między projektami architektonicznymi, strukturalnymi i instalacyjnymi. Podczas prac na platformie Revit zdefiniowano i zoptymalizowano trzy wzorce postępowania wspomagające właścicieli w podejmowaniu najlepszych decyzji.
Podnoszenie jakości i minimalizowanie ryzyka: koordynowanie prac poszczególnych specjalistów jest zadaniem skomplikowanym i czasochłonnym, a każdy błąd może wymagać wielokrotnego modyfikowania konstrukcji. Jeśli jednak wszystkie projekty zostaną połączone w jeden wspólny model informacji budowlanych, możliwe jest wczesne identyfikowanie kolizji między strukturami i elementami wyposażenia. Inżynierowie mogą w każdej chwili sprawdzać modele 3D, lokalizować problemy i odpowiednio wcześnie wprowadzać poprawki. Pozwala to maksymalnie przyspieszyć i usprawnić prace budowlane.
Opracowana przez zespół platforma do eksploatacji i zarządzania pokazuje obraz 3D działania systemu i umożliwia sterowanie w czasie rzeczywistym. Dzięki tym danym i informacjom możliwe jest szybkie realizowanie prac konserwacyjnych. Personel odpowiedzialny za eksploatację otrzymał uproszczony model umożliwiający przeglądanie poszczególnych modeli BIM w zakresie dotyczącym eksploatacji i konserwacji.
Efektywność komunikacji
W przeszłości komunikacja między poszczególnymi zespołami była ograniczona do korespondencji elektronicznej, rozmów telefonicznych i spotkań. Wprowadzenie komunikacji opartej na wizualizacjach 3D pozwoliło zwiększyć efektywność komunikacji o przeszło 30%.